Köttbullar i ugn

18 Nov

När man gör egna köttbullar börjar direkt funderingarna över vad det egentligen är i de köpta köttbullarna… på något sätt är det konstigt att de ens får kallas för köttbullar. För visst kan det vara jättebra att ta till när det ska gå fort att få ihop middagen och jag är inte alls emot att äta dem, men skillnaden mot de som man gör själv är ju så stor att det knappt går att jämföra. Idag blev jag dessutom väldigt nöjd med mina köttbullar, testade att göra dem i ugnen och det funkade toppenbra. (Jag brukar annars glömma bort att jag ska snurra runt dem i stekpannan, så det brukar sluta med att jag får halvbrända kuber istället… mindre gott ;))

Köttbullar i ugn
För 4 personer
500 g köttfärs
3/4 dl ströbröd
ca 1 tsk salt
ca 2 krm peppar
½ msk honung
1 ½ dl mjölk
1 ägg

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ströbröd med kryddor och häll över mjölken. Låt blandningen svälla i 5 minuter.
2. Tillsätt köttfärs, honung och ägg. Blanda ihop till en jämn smet.
3. Rulla bollar av färsblandningen och lägg dem på en smord, alternativt bakplåtspapperklädd, plåt. Grädda köttbullarna ca 20-25 minuter.
4. Servera köttbullarna med potatis, lingonsylt och brunsås. (Eller makaroner och ketchup!)

Ett tips till er som vill förbereda köttbullarna (till exempel inför julafton) är att tillaga dem kortare tid i ugnen (ca 15 min) och sedan steka dem innan servering. Det gör att de får extra fin yta! Jag har gjort så här.

Julrecept nr 44: Testa Arlas recept på ischoklad – enkelt och gott!

15 svar to “Köttbullar i ugn”

  1. Sophia 19 november, 2010 at 14:02 #

    Jag håller med dig. Jag är inte heller emot att äta de färdig köpta varianterna, men när man reflekterar över vad det egentligen är i dom så blir man nästan lite mörkrädd..

    • Mattias A 14 mars, 2011 at 19:22 #

      Tack för receptet. Jag hade i lite riven lök oxå. Kanon Goda!! :)

  2. Camillha 22 april, 2011 at 07:41 #

    1½ vaddå mjölk?? Jag kollar ett annat recept så vet jag om det är dl eller msk… för det är ju inte liter, det förstår jag! ;-) Glad påsk!!

    • Emma 22 april, 2011 at 07:54 #

      Bra att du påpekade det! Spännande att ingen annan har funderat över det, eftersom det är mitt mest lästa inlägg :) Nu är det i alla fall fixat!

  3. Gabriela 22 april, 2011 at 19:02 #

    Toppen recept!! Har aldrig haft i honung i köttbullar men det smakade super gott ( hade i lite kapris även ).
    Kommer använda ditt recept fler gånger!!!

  4. Gabriela 22 april, 2011 at 19:08 #

    Grymt recept, smakade super och äntligen lyckades jag med köttbullarna ( som annars brukar bli medaljoner i stekpannan ).
    Ska tipsa om detta recept till andra!

    • Emma 10 maj, 2011 at 16:34 #

      Roligt att du lyckades med köttbullarna! Dessutom kul att du vill tipsa om min blogg =)

  5. lano 11 maj, 2011 at 17:52 #

    Riktigt bra recept, även med lite Spiskummin i!

  6. Anders Lind 7 augusti, 2011 at 16:25 #

    Har provat denna några gånger nu och det blir visserligen pannbiffar av dem men det spelar ju ingen roll, men det blir jättegott, jag brukar visserligen strunta i honungen men det blir supergott, idag vart det tillsammans med hemgjort mos och gräddsås *mums*

    Tack för receptet

  7. Calle 21 november, 2011 at 23:40 #

    Jag måste säga att det här inte alls var bra. Köttbullarna smakade kokta trots att de hade fått en relativt fin yta. Konsistensen blev inte alls som när man steker dem i en stekpanna heller. Jag förstår inte hur någon kan tycka att det här är att rekommendera. Men kul att ha prövat synd att man måste kasta så mycket mat nu bara.

    • Emma 23 november, 2011 at 20:02 #

      Synd att du blev besviken på köttbullarna. Det är ju egentligen inte något konstigt i receptet, utan ganska ”vanliga” köttbullar. Vill man ha den stekta känslan på dem går det ju alltid att börja köra dem i ugnen och sedan steka dem när det är dags att äta (på samma sätt som man kan koka köttbullarna först, frysa dem och sedan ta fram och steka på dem när man ska ha dem).

  8. Ewa 19 december, 2011 at 12:10 #

    har ett barn som inte tål vare sig mjölk eller ägg. Prövar med havremjölk och en kokt potatis m får se hur det går!!
    Ewa

  9. Jessica 28 maj, 2012 at 07:24 #

    Visst är det en annan konsistens i maten när man gör dom i ugnen mot steka… tycker jag borde nästan vara ”självklarhet” =).
    As gott. Älskar köttbullar i ugn,

  10. Annika 12 juli, 2013 at 13:19 #

    Superrecept! Tack! ÄNTLIGEN lyckades jag. :-)

  11. Janina 23 januari, 2014 at 21:36 #

    Helt fantastisk :) SUPER gode kjøttboller. Jeg har kjøpt mine siste scans bullar ihvertfall :)
    Hilsen Norge

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 84 andra följare

