Mjukglass med turkisk yoghurt

Mina barn gjorde glädjeskutt igår när jag berättade att vi har en glassmaskin. Den har inte använts på ett par år, eftersom jag för det första alltid kommer på att jag borde ha den i frysen lagom till att glassuget sätter in och att jag för det andra oftast inte har plats att förvara skålen i frysen, så att jag är förberedd när det första inträffar. Efter deras glädjeskutt var det dock bara att göra plats i frysen och klämma in den.

För någon dag sedan blev jag också nyfiken på om det går att göra egen mjukglass. Mjukglass är enligt mig kanske en av de godaste glassorterna och något jag i princip är uppväxt på. För ett gäng år sedan slutade jag dock att äta laktos och sedan dess har det blivit betydligt mindre mjukglass, eftersom den sällan finns som laktosfri.

Testade att göra enkel mjukglass på grädde och turkisk yoghurt. Inte riktigt som ”riktig” mjukglass, men ett gott alternativ med en lite syrlig yoghurtsmak. Helt klart godkänt med tanke på de få ingredienserna. Jag testade att frysa smeten i en timme först och vispa runt efter halva tiden för en jämnare infrysning. Efter det tog vi dock hjälp av glassmaskinen och körde smeten i den för att få en bra konsistens. Har man inte någon glassmaskin behövs lite mer tålamod med frysningen.

Yoghurtmjukglass
4 små portioner

  • 2 dl vispgrädde
  • 2 dl turkisk yoghurt
  • 1/2 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker

Gör så här:

  1. Vispa ihop alla ingredienser med en vanlig visp. Ställ i frysen 30 min.
  2. Ta ut smeten och vispa den med elvisp så att den blir fluffig. Kör smeten i glassmaskinen tills du får ”mjukglasskonsistens”.
  3. Garnera med strössel och servera direkt!

Om du inte har glassmaskin kan du fortsätta att frysa smeten i frysen ett par timmar och vispa med vanlig visp varje halvtimme tills dess att smeten har en halvfryst konsistens. Därefter vispar du smeten med elvisp och serverar direkt.

Lämna en kommentar